Instruktiva & fokuserade pass

I de instruktiva och fokuserade passen får den funktionella träningsidén stort utrymme. Här handlar det om att träna medvetet, känna syfte och att förstå övningarna. Ledarskapet är instruktivt.

 

Box

Box är en blandning av rak, kraftfull jympa på medelnivå och tuff, rolig box- och kampsportsträning. Allt med positiv attityd och glimten i ögat. Träningen präglas av enkla, funktionella, direkta övningar. Vi tränar med handskar och handmitzar.

Cirkelfys

Kul, funktionellt och utmanande. Karaktären är fysträning, modellen är träning vid olika stationer. Betoningen ligger på uthållig styrka, men träningen är också pulshöjande. Övningarna är funktionella och utmanar din teknik. Effekten förstärks med hjälp av redskap, som exempelvis skivstänger, brädor, vikter, Bosu, Kettelbells. Du tränar styrka, balans, rörlighet, koordination och kondition på ett tufft, sportigt och roligt sätt. Passet ligger på medelnivå eller över och kräver viss träningsvana och kroppskontroll. 

Cirkelfys förälder 

Vårt originalpass Cirkelfys med något anpassade övningar för att passa dig som fått barn ganska nyligen. Men funkar såklart även för pappor. Barnet tar du med och har bredvid dig. Passet är ca 45 min.

Cirkelgym

Cirkelgym är ett gruppträningspass där du tränar individuellt vid olika stationer / maskiner, under ledning av en instruktör. Fokus ligger på uthållig styrketräning med konditionsträning som en bonus. Cirkeln består av 20 övningar för hela kroppen. Träningen passar både för erfarna och oerfarna.

Cirkelgym Förälder 

Vårt originalpass Cirkelgym med något anpassade övningar för att passa dig som fått barn ganska nyligen. Men funkar såklart även för pappor. Barnet tar du med och har bredvid dig. Passet är ca 45 min.

Cirkelgym Soft

Vårt originalpass Cirkelgym med något lugnare tempo.

Cirkelfys Soft

Cirkelfys soft följer i stort det ordinarie Cirkelfyspasset. Skillnaden är att vi väljer övningar lite mer omsorgsfullt och har ett mer tillåtande förhållningssätt i ledarskapet och träningen.
Cirkelfys soft rymmer träning och gemenskap. Under stationsträningen tränar vi i små grupper och peppar varandra. Ledaren visar och instruerar. Du anpassar övningarna efter ork och förmåga.   

Core

Träna och utmana dig själv i styrka, stabilitet, balans och rörlighet. Coreträningen bygger både på enkla och mer fokuserade övningar och på större, sammansatta övningar för hållning, stabilisering och balans. Du tränar utan redskap, det vill säga med kroppen som belastning och utgår från olika utgångsställningar både på golvet och i stående.Passet vänder sig till dig som är igång med träning och vill komplettera med mer specifika övningar för rygg. mage, bålstyrka och stabilitet. Passets nivå utgår från medelnivå, men många övningar kan du välja att göra både mer eller mindre krävande utifrån ledarens instruktioner.

Flex

Träna och utmana din funktionella rörlighet, den naturliga flexibilitet din kropp behöver. Du mjukar upp och sträcker ut dina muskler en i taget, eller i totala övningar för hela kroppen. Träningen är fokuserad med dynamiska, tydliga och energifyllda övningar. Passet vänder sig till dig som är igång och tränar och vill komplettera med träning för din rörlighet.

Flex Soft

Mjuka upp och träna din funktionella rörlighet med extra hänsyn till leder och muskler. Träningen är lugn och inkännande och passar även dig som känner dig stel och ovan. Eller kanske tränar du tufft och vill varva med mer återhämtande träning. Du mjukar upp och sträcker ut dina muskler en i taget, eller i övningar för hela kroppen.Det passar även  dig som med en mjuk och dynamisk rörlighetsträning vill stressa ner, hitta balans, välmående och återhämtning.

HIT

Detta är vår tuffaste träning. HIT är ett pass med hög intensitet rakt igenom och där du känner igen moment både från klassik fysträning till hårda intervallpass. Alla dina fysiska kvaliteter utmanas, med betoning på uthållighet inom styrka och kondition, spänst, explosivitet och snabbhet. Passet är uppbyggt i fyra zoner. I varje zon utför du tre olika övningar i så många varv, loopar du hinner. Tempot är högt och vissa övningar bygger på redskap som kettlebells, skivstänger, medicinbollar, hopphäckar. 
HIT är rejält tuff träning, men du tävlar mot dig själv och du har gruppen och ledaren som stöd. Du ska vara vältränad, van att jobba med redskap och gilla att utmana dina gränser.

IntervallFlex

Under första hälften av passet utmanar du din kondition och styrka i ett tufft intervallupplägg. Under andra hälften tränar du din rörlighet. Intervalldelen har högintensiv karaktär och växlar hela tiden mellan övningar för styrka och kondition. I flexdelen tränar du din funktionella rörlighet i ett dynamiskt och fokuserat flow. De muskler du tröttat ut i intervallavsnittet sträcks ut och blir rörliga, smidiga och avslappnade. IntervallFlex är ett träningspass du lämnar med ett nöjt leende, om du gillar att ta i och är rustad för intensiv träning.

Power Hour

Power hour är ett allroundpass som bygger på teknikenkla övningar där vi bland annat använder medicinboll. Du jobbar i ditt eget tempo och bestämmer själv hur tufft det blir. Men vi garanterar att du får en riktig genomkörare och hög puls.

Skivstång

Gillar du sportig, rak och ösig styrketräning, då är Skivstångspasset något för dig. Träningen är enkel och effektiv med hjälp av skivstång, drivande musik och tydliga instruktioner. Belastningen anpassar du själv, från att enbart använda skivstångens egen vikt på ett par kilo, till att lägga på ett avsevärt antal kilo. Övningarna ger dig styrkeuthållighet för ben, höfter, rygg, mage, bröst, axlar och armar.

SkivstångIntervall

Ett Skivstångspass som plussats på med 15 minuter konditionsträning i intervallform. Konditionsövningarna är enkla men rejält jobbiga, om du vill. Passet vänder sig till dig som är vältränad och som vill komplettera Skivstång med konditionsträning i ett och samma pass. Passet är 70 minuter.

Yoga

Friskis&Svettis yoga bygger på den klassiska Hahta-yogans grunder och är vår egen yogaform som tagits fram i harmoni med Friskis&Svettis idé. Yoga finns på följande nivåer:

Yoga Soft

Enkla, säkra och trygga övningar med andning, rörlighet, balans och styrka. Lugnt tempo med betoning på andning, meditation och avspänning.Varm överdragströja och långa byxor rekommenderas.

Yoga Energy 
Yoga Energy är ett Fokuserat och flödande yogapass med klassiska asanas. Med fokus på närvaro, fördjupning av andning, rörlighet, stabilitet och balans. Passets syfte är att frigöra spänningar och blockeringar för att låta energin flöda fritt i kroppen, därigenom uppnå harmoni och balans. Samt främja medvetandet, ditt inre lugn och uppnå en skön grundad känsla. Vi yogar i en timme, påföljande 15 min. avslappning är frivillig (rekommenderas för helhetskänslan av passet).